Boek een docent: vorming

Vorming: Dat wil zeggen dat de dansdocent het programma (thema) aanleert met als doelstelling dat de deelnemers aan deze vormingsactiviteit daarna zelf aan de slag kunnen om dit dansprogramma door te geven.



Dans je taal

taalprikkels met kleuterdans


Omdat onderzoek heeft uitgewezen dat het werkt als aan taalleren een actieve component wordt verbonden (Verhelst, 2003), koppelen we kleuterdans aan taalactiviteiten, waardoor er actieve bewegingsactiviteiten ontstaan. Jonge kinderen leren taal immers door te doen.

Taal leren gebeurt spelenderwijs, zoals bijvoorbeeld door liedjes te zingen, rijmpjes op te zeggen of met klankspelletjes.

Vijf belangrijke redenen om bij taal te bewegen:

  • Beweging zorgt voor impliciet leren (je leert zonder dat je je ervan bewust bent en zonder dat er een specifieke bedoeling is).
  • Beweging zorgt voor gedifferentieerde instructie. (de kleuters krijgen tijdens het dansen allerlei instructies van de dansdocent)
  • Beweging betrekt alle zintuigen in leren.
  • Beweging verbetert het episodisch geheugen. (dit geheugen slaat persoonlijke gebeurtenissen op die in verleden hebben plaatsgevonden)
  • Bewegen zorgt ervoor dat opgedane kennis langer beklijft.

We moeten beweging niet overroepen, maar ze is al jaren stiefmoederlijk behandeld. Bewegen is slechts een bouwsteentje in het geheel, een onderliggende motivatie, geen wondermiddel. Er zijn in onze maatschappij zeer veel mensen zonder bewegingsmogelijkheden of die niet houden van bewegen en toch functioneren zij op hun manier heel goed.

Maar bij kinderen moeten we de neiging tot bewegen uitbouwen. We moeten ze ontwikkelingsmogelijkheden meegeven. Als een kleuter, die onhandig is met de bal, veel met de bal kan spelen wordt hij steeds handiger. Wellicht wordt hij nooit een handige basketballer, maar hij zal veel handiger worden dan hij eerst was. Die handigheid, die coördinatie zoals we dat in ons vak noemen, blijf je je hele leven meedragen. Hoe meer automatismen we verwerven hoe beter we met ons lichaam zullen functioneren.

Het is heel belangrijk dat dit op een natuurlijke, spontane en speelse manier gebeurt. Kinderen leren geen taal door ‘taallesjes’ te krijgen. Wel doorheen dagelijkse bezigheden zoals tijdens het eten, verzorgingsmomenten, een wandeling samen,... Dit kan door te verwoorden wat er gebeurt, wat een kind ziet en door te reageren op wat het zelf zegt. Taal leren gebeurt ook spelenderwijs, bijvoorbeeld door liedjes te zingen, rijmpjes op te zeggen of met klankspelletjes.

Danskant vzw ontwikkelde daarom dit programma. “Dans je taal, Taalprikkels met kleuterdansen” een reeks leuke kleuterdansen waarbij we dansant de taalontwikkeling bij kleuters stimuleren!





Prijskaartje

€ 5 per deelnemer per begonnen uur (per sessie), EN minimum € 100 per uur. (minimaal € 300 in totaal)
Deze prijs is all-in (lesgelden, verplaatsingskosten, gebruik muziekinstallatie). Didactisch materiaal kan ter plaatse gekocht worden.

Doe een aanvraag

Doelgroep

Voor begeleiders van:
kleuters

Praktisch

Duur: 3 uren
Aantal deelnemers:
Minimum 12 deelnemers/Maximaal 25 deelnemers

Te voorzien

Via de inrichter: proper lokaal met voldoende dansruimte
Deelnemers: sportieve vrijetijdskledij en aangepast schoeisel om te dansen