Boek een docent: vorming

Vorming: Dat wil zeggen dat de dansdocent het programma (thema) aanleert met als doelstelling dat de deelnemers aan deze vormingsactiviteit daarna zelf aan de slag kunnen om dit dansprogramma door te geven.



Dansen met kinderen


Een vorming waarbij methodiek en repetroire de twee invalshoeken vormen.

Er bestaat een groot aanbod van kinderdansen. Een groot deel van deze kinderdansen zijn ontstaan op basis van de volksdans. Een ander deel werden dan weer nieuw ontworpen, doch ook deze nieuw ontworpen kinderdansen volgen de opbouw en de kenmerken van de traditionele volksdansen.

In de meeste culturen dans(t)en de kinderen gewoon mee met de volwassenen. Uiteraard passen ze daarbij dikwijls spontaan passen, houdingen en figuren aan hun eigen mogelijkheden aan. Waardoor er zo van die ene dans eigenlijk twee vormen ontstonden, de volwassenenvorm en de kindervorm. Soms verdween een van beiden vormen. Een mooi voorbeeld daarvan is de dans Roosmarijntje, een dans die je nu spontaan als kinderdans zou aanduiden.

Vooral in Vlaanderen, Nederland en Duitsland werd deze wijze van dansen van de volwassenenvorm onttrokken en ontstond er op deze manier een eigen vorm, wat we nu kinderdans zijn gaan noemen. Het was (is) vooral vanuit onderwijsmiddens dat deze dansvorm werd aangewend om pedagogische en didactische doelen te bereiken. De laatste jaren werd het aspect multicultureel een zeer belangrijke aanvulling op deze werkwijze.





Prijskaartje

€ 5 per deelnemer per begonnen uur (per sessie), EN minimum € 100 per uur. (minimaal € 300 in totaal)
Deze prijs is all-in (lesgelden, verplaatsingskosten, gebruik muziekinstallatie). Didactisch materiaal kan ter plaatse gekocht worden.

Doe een aanvraag

Doelgroep

Voor begeleiders van:
6 tot 12 jarigen

Praktisch

Duur: 3 uren
Aantal deelnemers:
Minimum 12 deelnemers/Maximaal 25 deelnemers

Te voorzien

Via de inrichter: proper lokaal met voldoende dansruimte
Deelnemers: sportieve vrijetijdskledij en aangepast schoeisel om te dansen